Poztrácené střípky z míst Odtamtud

242
Steve Roach: Places Beyond – The Lost Pieces 4
(CD, TM14, TimeRoom, 2004)

Steve Roach: Places Beyond: The Lost Pieces 4 (CD)

TM14, TimeRoom, 2004
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

Někdy si myslím, že Steve Roach chodí do svého domácího studia jako do práce a musí za sebou každý den nechat nějaké výsledky – nahranou skladbu(-y), nebo nově sestavené CD z nahrávek již uložených. Jinak si to velké množství alb nedovedu vysvětlit.

Takovým způsobem vznikají i alba v sérii nazvané The Lost Pieces. Uschované nahrávky sestaví, provede mastering a je tu nové album. Ke každé skladbě potom napíše historii jejího vzniku, a proč nebyla využita. Je tedy zbytečné se jejich historií v recenzi zabývat a stačí jen přiblížit atmosféru CD.

Na tomto přes 72 minut dlouhém albu je osm skladeb. Většina vznikla v letech 1999-2000. Pouze dvě z nich jsou vyloženě rytmickou záležitostí, obě byly natočeny s hudebníkem Vir Unis (2. Trancefusion, 12:57; Serpent’s Birth, 7:49) a nebyly nikdy vydány, protože se na nich dále nepracovalo a tak je hudebníci považovali za nedokončené. Zvukově jsou velmi zajímavé, dokonce mi v něčem připomínají skupinu Weather Report. Využívají pouze programované rytmy a žádné konkrétní perkuse, přesto zvuk není sterilní. Neobjevují se typické Roachovy zvukové prostory nebo jen sporadicky.

Všechny další skladby se vedou ve velmi lidovém duchu, včetně jedné společné (5. Calm Before the Storm, 10:10) s Vidna Obmanou, ostatní jsou pouze Roachova záležitost. Většině z nich se také Roach snažil dát mystické či duchovní názvy – viz i celkový název alba. Řekl bych však, že jde o typickou tvorbu, kde by se skutečně každé skladbě mohly dávat jakékoli názvy.

Nejsou to tak hluboké skladby jako na 2CD Mystic Chords & Sacred Spaces, i když na obalu je trochu podobný grafický motiv šneka nebo labyrintu, tentokrát z plodů nějakého keře. Přesto to ani zdaleka neznamená, že jde o lacinou hudbu. Vždy je opět využíváno několika vzájemně se mísících zvukových prostorů, až už samo o sobě vyžaduje vedle vyspělé nástrojové a programové techniky také schopnost umět s tím přirozeně pracovat, ovládat to a ne tím být sám ovládán.

To je asi to, co na Roachovi obdivuji, že s tím vším umí pracovat jako s nástrojem, hraje na to, dokáže u každé skladby vytvořit jinou náladu, a přitom je to často komplikovaná záležitost. Jiní si vyberou pěkný a vhodný rejstřík a do něj namíchají mnoho dalších.

Svou atmosférou vybočuje poslední skladba Light Of Day. Po celou dobu se v ní vlastně drží široký plný akord, v němž se na dalších úrovních dějí drobné změny klouzavých, bublajících i trochu pištících tónů – trochu jako erupce na slunci. Zvuk je spíše ve varhanním, slavnostním rejstříku a vše postupně mizí do ztracena. Pěkný a důstojný závěr alba.

*

Máte-li toto 4. vydání ze série Lost Pieces v ruce, je jasnější než kdy jindy, že tyto unikátní nahrávky mají svůj zvláštní způsob, jak spolu žijí. Spodní proud kongruence mezi těmito skladbami vychází v těchto projektech stále najevo, třebaže skladby vznikaly v průběhu dlouhého času a za jedinečných a zdánlivě nespojitých situací. Je to jako když se zamíchá velkou krabicí se skládačkou a hledají se tvary a barvy, z nichž vznikne zvláštní příběh, který v průběhu cesty odkrývám. Je to hodně jako mozaika, vytvořená bohatostí, kterou v sobě ukrývá každý kousek nebo zvuková stopa.
– Steve Roach, listopad 2004

Distant Signals (1999) — Skladba původně vznikla během natáčení Light Fantastic. Vyšla sice v kolekci Various Artists u Groove, jenže co je zvláštní, že hotové CD mělo problémy s duplikací masteru a skladba byla v polovině utnutá. Tady ji máte celou.

Trancefusion (2000) — Tuhle skladbu jsem vytvořil v Timeroom zhruba v době vzniku alba Blood Machine s Vir Unis. Je to utkané z fraktálních grooves, krátkých rytmických elementů smíšených dohromady tak, aby vytvořily dlouhou komplexní rytmickou strukturu. Poprvé se objevila na video verzi Electric Body a na limitované edici kompilace CD prostřednictvím magazínu Sequences v UK.

Serpent’s Birth (2000) — Další skladba z období Blood Machine s Vir Unis. Nahráli jsme celou řadu skladeb, které se nikdy nedostaly do závěrečné fáze, protože už bylo málo času na konečnou podobu pro chystané vydání.

Resolution Point (1999) — Tahle skladba byla nahrána speciálně pro kompilaci nazvanou Convergent Evolution s celou řadou umělců na nyní již zaniklém labelu Greenhouse Music. Část hybridních groove vznikla z rytmického zdroje prvků Byrona Metcalfa.

Calm Before the Storm (2000) — Tohle jsme natočili živě s Vidna Obmanou v jeho studiu v Belgii, když jsme se připravovali na vystoupení v roce 2000 na E-Live Festival v Holandsku.

Slow Rapture (1997) — Skladba vzniklá po albu The Magnificent Void pro The Ambient Eclipse, kompilaci řady umělců na už zaniklém labelu Mirage.

Contained… Sustained (1999/2000) — Směsice dvou pouštních impresí, první z doby The Ambient Expanse a druhá někdy z doby těsně po Core.

Light of Day (2001) — Přesný původ této ztracené skladby není znám, protože jsem ji našel na jednom neoznačeném CD-R, které mohlo vzniknout asi před 4 roky. Mám matnou vzpomínku, že originál vzešel z alba Core nebo kolem té doby, později se rozrostl na Mystic Chords & Sacred Spaces. Pár úprav jsem přidal těsně před masteringem v říjnu 2004.

© okultura & Jiří Mazánek, MMV & MMX

*

Uložit