Radio Massacre International: Septentrional
CD, 5 skladeb, 56:16, DiN23, DiN, 2006
Distribuce v ČR: HORUS CyclicDaemon
Ian Boddy miluje analogovou elektroniku a v katalogu jeho DiN labelu má nezastupitelné místo i řada spolků, které celou svojí tvorbou demonstrují nezničitelnou sílu organičtějšího zvuku sterých dobrých moogů, melotronů, sekvencerů a další nepřeberné řady nástrojů, původně ze sedmdesátých a hlavně osmdesátých let.
Jednou z nejzářivějších hvězd na analogovém poli je trojice Steve Dinsdale, Gary Houghton a Duncan Goddard, kteří si již více jak dekádu nechávají společně říkat Radio Massacre International (RMI).
První desku vydali před jedenácti lety a od té doby jich nasekali dalších třiadvacet. Jasně, řada z nich je jen koncertní záznam na vypálených nosičích vlastního minilabelíku Northern Echo Recordings, ale stejně… Kapela jako jedna z mála v tomto ranku intenzivně koncertuje a naplno si užívá volnosti nekonečné improvizace v rámci trojúhelníku berlínská elektronická škola, krautrock a progresivní rock.
Kdo z vás by čekal, že tento v zásadě retro styl je odsunut na samý okraj zájmu hudební veřejnosti, bude asi překvapen nejen několika šňůrami po Japonsku nebo celé severní Evropě, ale také pozváním trendové MTV do tanečního pořadu Party Zone či vydáním jejich posledního dvojCD Emissaries na prestižním jazzově avantgardním labelu Cuneiform.
Zpátky ale k jejich první desce u vydavatelství DiN. Od předešlých alb se liší především velkým vkladem Ian Boddyho. RMI natočila sérii tří hodinových improvizací a vložila se v multitrackové podobě s pevnou vírou právě do rukou séfa DiNu. Ten se nerozpakoval, míchal je dohromady, výrazně editoval, remixoval a nakonec k nim ve třech skladbách dodal ještě perkuse. Výsledkem je pět nových tracků, jež i přes takto výrazný vklad páně Boddyho stále nesou výraznou pečeť původní kapely.
Producent zde sehrál přesně tu roli, kterou měl. I z tak signifikantního zvuku, jakým retro-elektronické kapely oplývají, dokázal vytřískat barevnou desku s příběhem. Klasické dlouhé progresivní běhy stvořené pro volné improvizace jsou nabourávány hlukovějšími pasážemi á la Tangerine Dream z jejich raného období s jejich zvukovými obrazy písečných bouří na měsíci a klidnějšími úseky, kde si nejlépe vychutnáme jedinečný zvuk starých analogů. Ideální dveře z minulosti do současnosti.
© okultura, MMVI & MMX
*