Mechanický marš Node

222
Node: Node 2 (CD, DiN44, DiN, 2014)
Node: Node 2 (CD, DiN44, DiN, 2014)

Node: Node 2 (CD)

DiN44, DiN, 2014
Distribuce v ČR: HORUS CyclicDaemon
*

V recenzích i pořadech se často posluchači dozvídají o tom, že některý hudebník použil také analogové zařízení nebo analogový syntetizátor. Co to vlastně znamená?

Jedná se z dnešního pohledu o prastará zařízení, první typy syntetizátorů. Dnes se vše nahrává digitálně do počítačů, do více stop, a když se něco zkazí, dá se to opravit, znovu nahrát a navázat. Dříve se nahrávalo analogově do dvou stop, na magnetofonový pásek, všechny nástroje najednou a nesměla se udělat chyba, jinak se muselo nahrávat znovu, maximálně obratný zvukový technik dokázal z pásku chybu vystřihnout nůžkami. Dnes není problém v počítači odstraňovat i setiny vteřin. A to si představte, že v počátcích nahrávání na voskové válečky či desky, musel celý orchestr včetně zpěváka dokázat zahrát nejen bez chyby, ale také tak, aby byli všichni srozumitelně slyšet, protože se už přímo nahrál záznam na množení. Z toho plyne závěr, že ti, kdo hrají na analogová zařízení, musí mít velkou schopnost kontroly, aby zahráli bezchybně. Na takovéto nahrávky se specializuje Ian Boddy ve svém vydavatelství DiN. Tam vydává vlastní alba, ale produkuje také zajímavé hudebníky.

To je případ našeho alba. Skupina Node jako kvartet vydala takovouto nahrávku naposledy před skoro 20 lety, tedy v roce 1985. Nyní se sešla ve stejném složení, jen místo čtvrtého člena zaujal Mel Wesson, hollywoodský skladatel hudby k trhákům Hanse Zimmera.

Nahrávka vznikala posledního jeden a půl roku během dvou nahrávacích setkání v londýnském studiu Battery. Tam se ještě nachází některá tato prastará zařízení a další bylo nutné dodat. Nahrávalo se přesně tak, jak jsem výše popsal, což dodávalo hudebníkům patřičné tvořivé vzrušení při improvizacích v devíti skladbách na albu. Hudbu lze zařadit do berlínské školy známé experimenty s těmito syntetizátory. Místy může svým tepajícím rytmem připomínat leccos z tvorby Tangerine Dream, srv. Shinkansen East (10:37), ale je obohacena mnoha dalšími, nejen rytmickými, ale především nápaditými prvky v různých vnitřních zvratech. Poslechněte si např. Shinkansen West na 9:00.

Pro posluchače, kteří se nezabývají podrobněji jedním hudebním stylem, mohou někdy jeho skladby připadat stejné, ať je to v oblasti ambientu, new age, hard rocku atd. Mohli byste mít takový dojem i u tohoto alba. Avšak oproti počátkům této syntetizátorové hudby a stejně tak předchozímu albu Node zde můžete vnímat větší skladební i improvizační vyspělost a pochopitelně také modernost. Nejvíce oceníte zvuk, který není tak neosobní a syntetický jako u většiny současných elektronických zařízení, ale hlavně cítíte, že na nástroje hrají lidé. Většina skladeb je ovšem rytmická, takže se hodí především ke svižnému tanci.

*

Uložit