Futuristická malba zvukem

461
Wilt: Radio 1940
(2CD, adn19, Ad Noiseam, 2002)

Wilt: Radio 1940

2CD, adn19, Ad Noiseam, 2002
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

Začátek roku 2002 ukázal další permutaci ambientu, která za sebou nechává všechny žánry a styly. Američan James Keller ze skupiny Wilt, který přešel od svých raně metalových počátků ke zkoumání zvukových koláží a konkrétní hudby, na svém třetím albu Amidst A Spacious Fabric experimentoval s podivnými přístroji a konceptuálními zvuky.

Nové, v pořadí čtvrté album Radio 1940 (122 minut) se v experimentálně-ambientním a alternativním duchu zaměřilo na atmosféru a náladu, na všechny možné zvuky a prostředky, jimiž je možno znovu vytvořit přesný koncept, který dostal název noise-ambient.

Devatenáct skladeb tohoto dvojalba bylo vytvořeno jako individuální kus pod vlivem literatury, architektury, designu a historie kolem roku 1940. Nejde ani o politické stanovisko nebo kulturní manifest, toto album je zaprášeným fotoalbem z této doby, proměněným ve zvuky jedním z dnešních mistrů zvukových experimentů.

Album představuje nový krok, kdy se mixují ambientní plochy s hlukovými a do nich jsou integrovány některé elektro-akustické elementy, jakož i prvky konkrétní hudby. Je čistě instrumentální a nevyužívá žádné samply. Zřetelný příklon k futuristickému manifestu dosvědčuje např. skladba Painting sound into futurism, jinde skupina čerpá ze znalosti spodních kulturních proudů (Social occult machine) a celkovou avantgardní náladu osvědčují Noise musique: metal assemblage #1 & 2.

Zatímco jejich předešlé album bylo na obou stranách Atlantiku označeno jako jeden z nejfajnovějších ambientních počinů roku 2001, toto album jde nyní a teď ještě mnohem dál unikajíc všem žánrům a horizontům.

Pokud sledujete pozorně fúze probíhající na ambientní scéně, oceníte toto dvojalbum jako přelomový počin, který zůstane zapsán v análech elektronické hudby jako novátorské dílo. Bude tomu pro skutečně neotřelé použití hlukových clusterů na ambientním pozadí, čímž se základní modus v používání složitých textur výrazně proměnil. Nejde vždy o lahodně znějící plochy, ale je v něm cosi, co vás bude vždycky přivádět zpět k poslechu skladeb jako je Sandman, Depression modern nebo Hour of the wolf.

Návrh dělal by Ben Didier. Master připravil známý C-Drík ve studiu Syrphe.

*

© San
© okultura, MMII & MMXII