Steve Roach & Vir Unis: Blood Machine
CD, 8 skladeb | Green House Music | GHM00101
Distribuce: HORUS CyclicDaemon
GreenHouse Music nás uvádí do fantastického světa Steva Roache spolupracujícího zase znovu s vycházející hvězdou, zvukovými sochaři Vir Unis. Evoluce elegantního futurismu… jde o další vysoce anticipovanou kapitolu v příběhu Body Electric (1999) & Light Fantastic, tentokrát (2001) tu ovšem máme úplně novou knihu. Tenhle projekt prošel ve svém vývoji v posledních dvou letech několika fázemi. Bylo stvořeno mnoho útržků a ponecháno dočasně svému osudu, neboť stále přicházely nové objevy, které napěchovaly pytel kouzel až k prasknutí. Roach a Vir Unis je vytáhli všechny, aby stvořili hudební zážitek, který plyne s přirozenou precizností krve oživujícího tělo, a to cestou neustálého rozvíjení hyperstatických fraktálů, jež rozsvěcují a rozdýchávají zvukové světy, které jsou unikátní pro svého ducha spolupráce.
Po vydání více než 50 nahrávek za 20 let není Roach stále k zastavení, spolupracuje s obrovskou spoustou nejvybranějších jmen z elektronického světa. Roach a Unis vytesali dílo nekonečné krásy a vize. Unis dodali unikátní říz mixu a dělají to s fluidními perkusemi citlivosti ve stylu groove. Toto kompendium osmi dlouhých skladeb představuje fúzi záblesků vnitřní tělesnosti s venkovním světem nejistoty. Touto nahrávkou vám vytane na mysli příchuť starých & nových Tangerine Dream, adaptovaných na post-elektronický věk. Pokud sledujete základní koncept, proniknete do přílivové vlny ve stylu odyseje Julesa Verna. Toto konceptuálně meditativní dílo vás uvede do stavu polovědomého bytí, ale nechá vás na místě, když jste se udělali…
Blood Machine je pozitivně vzrušující, vyšťavující a dechberoucí, jak vykládá své kyber-elektro-organické psychodrama skladbu za skladbou a skladbu za skladbou. Tohle album je pěknej vopruz!
Blood Machine je, řečeno metaforicky, sonickou verzí Fantastické cesty 21. století. Začíná kmitáním rytmů a fraktálových groove rytmů (pojem který se používá k popisu hyper-rychlých beatů, které opepřují skoro celé album) skladby Dissolving the Code, posluchač je transportován do ultra-rychle pulzujících zvukových ploch, které víří & tepou rychlostí křídel kolibříka, chvějivé kyber-spršky syntezátorů a kinetických elektro-rytmů. Sakra!
Nadto organicky elektronická povaha zespodu běžících vln. Mesmerizace je nejlepší slovo, jak to popsat, nebo možná dokonce je to hypnotické. Ambient požehnání úvodní části Evolution, s jejími překrásnými drones a chóry podobnými varhanám, je podloženo jaksi vzrušujícími rytmy, které jsou zcela odlišné od úvodních taktů skladby. Steve a Vir nás totálně přibili infuzí této hudby s bio-organickou kvalitou, ačkoli zcela setrvali v prostředí kyber-hudební technologie 21. století.
Impulse má tribal vlastnosti (v některých partiích připomínající superlativní album Soma, které Steve nahrál s Robertem Richem) nebo kyber-cool Neurotropic, která naopak hýří exotickými perkusivními efekty nad oním hyper-kinetickým fraktálním groove, který se vznáší v prostoru nad tím vším. Blood Machine se inspirovalo futuristickou neurobiologií a biotechnologií, která se dere na titulní strany novin s novými objevy. Tady jsou futurističtí mistři elektroniky kombinující objevy ve zvuku a synapsi, rytmu a bio-interface. Tyto pravidelné rytmické sekvence, vytvářené elektronicky, jsou zhusta velmi abstraktní, pohybují se rychle svými fraktálními variacemi, třebaže si podržují svoji základní beatovou strukturu. Ale Roach a Unis, nehledě na své mocné nové kybernetické instrumentarium, nezapomněli na své muzikantství. Ačkoliv jejich spolupráce je bezvadná, pořád ještě dokážete identifikovat “hudební gesto” každého umělce. Například uslyšíte tady Roachovy ceněné “plynoucí chóry” doprovázející rytmické sekvence, zahrnující jak melodické elementy, tak i aurální perspektivu. A často je tu i onen moment, který zní trochu jako předešlé album Aeonian Glow od Vir Unis transformované z gnostického gotiku do kyber-světelného fantastična.
Mindheart Infusion je další mimořádnou skladbou. V celé kompozici jsou chvíle jiskřivé krásy, mystického vhledu a rozjímání v téměř absolutním tichu.
Blood Machine je další logický krok od Body Electric a Light Fantastic. Steve Roach a Vir Unis, jinak John Strate-Hootman, pracovali na tomto “elegantním futurismu” (tento pojem pochází od Steva) po dva roky. (Light Fantastic je sice sólové CD Steva, ale nese všechny rysy hudby, kterou generuje Vir Unis a koneckonců pohled na zadní stranu bookletu do tiráže odhalí, jak to všechno bylo s touto nahrávkou…). Co je opravdu zajímavé, že John vydal tři sólová studiová CD a jedno živé CD v této krátké době. Steve vydal 10 sólových a společných projektů a jenom jedno z nich bylo live CD.
Blood Machine je dokonalá kombinace kmenového groove, high-tech rytmů a expansivních atmosfér. Přestože tu jsou rozpoznatelné prvky mnoha ambientních stylů, “elegantní futurismus” zahrnuje i zvuk a vizi (vzpomeňme na „sound and vision“ Davida Bowieho!).
Jakmile se jednou rozluštili kódy DNA, vstoupily zvukové světy i do fyziologie a tato neuropatie se stává „neurotropií.” Tato hudba žije v biochemii mozku, srdce, těla a duše!
Své dřívější projekty spojil s takovými novátory americké elektronické scény jako jsou Michael Stearns, Robert Rich a nyní je to „nový” proud hudebníků jako je Vidna Obmana, Jim Cole a Vir Unis.
Elektronické stíny, i tak se dá nazvat toto opravdu elektronické album – není to jenom hudba zahraná na elektronické převodovce, ale má onu mimosvětskou atmosféru, kterou prostě vycucnete jenom ze „science fiction nástrojů”.
Skladby mají vysloveně jenom rytmické struktury s poslední lehkou dobou v taktu, pečlivě načasované speciální zvukové efekty a v pozadí prostorové chorální rytmy – a tak dokonce i když to zní jako klasická berlínská škola dle tohoto popisu, není tomu tak – je to opravdu inovativní, jak to dneska můžeš slyšet, pokud chceš produkovat něco, co udělá dojem jak na klasický zástup EM [electronic music], tak i na současné publikum dávající přednost trance. Bez ohledu na dominantní takty a rytmus to není taneční album.
Blood Machine je mistrovský kus, který otevřel další dveře k nekonečnu; je to progresivní ambient, je to majestátní elektronika, je to hudební obraz, který nás drží při životě: KREV….krev, která proudí našimi tepnami, krev, která spojuje naše mozky….krev, kterou uchvacuje… Evolution, hypnotický rytmus. Má vestavěné pomalu se rozvíjející, trance-indukující vrstvy, nápadnou dokonalou rovnováhu mezi opakováním figur a postupnou změnou. Každá skladba je strukturována velmi podobně, vystavěná ze základu ambientních atmosfér, přes to je položena řada rytmických smyček. Steve Roach a Vir Unis vyprodukovali album soustředěné na odvážný a hluboký výzkum zvuků. Jejich studio představilo výsledek, který představuje hustou výsadbu syntetické vegetace, která lehce fluktuuje pod vlivem transparentních lun. “Fraktální groove” mají podle Vir Unis vyjádřit elektronické perkuse naprogramované na základě fyziky teorie chaosu. Výsledkem jsou zcela úžasné a opravdu unikátní koláže komplikovaných rytmů a vzorů.
Bio-elektronické progresivní a dynamické figury. Osmero neurotických digitálních kódů, jež doprovázejí biologické rytmy nadané vířivou evolucí své rytmiky. Každé skutečně dlouhé téma nekodifikuje tajemství virtuálních organismů, stvořuje stínovou atmosféru metalicky živou barvou. Neustálé plození forem, neustálá změna podmínek prostředí. Tito dva autoři elegantního futurismu mistrovským způsobem diktují strategie a rafinovaná pravidla bio-kybernetické hudby, která zdědila nejlepší vlastnosti školy Tangerine Dream.
Pár informací: všechny skladby složil Steve Roach a Vir Unis. Aranžmá, nahrávání a předmixování proběhlo ve studiích the Bubble a the Timeroom v letech 2000-2001. Finální mixování provedl Steve Roach ve studiu Timeroom v lednu a únoru 2001. Perkuse na Neural Connection a Mindheart Infusion zahrál Jeffrey Fayman. Master připravil Roger King a Steve Roach. Titulní obrázek od Vir Unis. Obrázek na CD připravil Steve Roach. Návrh CD udělal Sam Rosenthal.
Blood Machine je psychedelická nedělní jízda éterem kolem slunce.
*
© San
© okultura, MMII