Antonio Testa: Inframundis
CD, 65:48, FAR-14, Faria Recs., 2007
Distribuce v ČR: HORUS CyclicDaemon
V této recenzi se zaobírám novinkou italského profesora a ambientního hudebníka Antonia Testy.
Pomlaskával jsem si nad přirozeným spojením akustických rituálních koleček s jemnou elektronikou, ale ještě hlouběji do vod ambientu se ponoříme s rodákem z Milána při poslechu jeho alba Inframundis.
Propadneme se jak řeka Punkva v Moravském krasu do krasových podzemních prostor. Syntezátory pomalu omývají vápencem vytvarované břehy jeskyních dómů a hlukové sifony noří nálady do nižších pater podzemní soustavy. A tu náhle se v naprosté tmě zjevuje světlo pochodně. Nese ji chlapík, jenž si po rozvážném výběru volí místo s celou řadou silných krápníků spouštějících se od stropu. (Kontrolní otázka, jak se takovým krápníkům říká? Ano správně, stalaktity!)
Pochodeň zasune do příhodného výklenku a hrou na tyto zvučící, melodicky poskládané kusy zkamenělého vápence umocňuje genius loci těchto míst. Velebné zvuky stalaktitů připomínající zvon či gamelan jsou Antoniovou doménou již více než deset let.
Na soundu a atmosféře hry na vápencové krápníky je postaveno celé toto album. Jen pro úplnost dodávám informace o spolupracovnících – Alio Die spolupracoval na čtyřech a Opium na dvou skladbách. Navíc se zde sluší připomenout dvě společná alba Antonia a Alio Die, Healing Herb’s Spirit a Prayer For The Forest, která nesou stejného, zvukově vytříbeného zadumaného etno-ambientního ducha.
Hrou na kameny se také blýskli Stephan Micus na ceněném albu Music For Stones nebo Michael Stearns s Ronem Sunsingerem na CD Singing Stones. Všechna tato alba včetně našeho recenzovaného nesou silný náboj opravdovosti. Neboť, co může být méně vykalkulováno, než hra na takové nástroje, jakými jsou kameny?
© okultura, MMVII & MMX
*