Ambientní morytáty Micka Harrise a Martyna Batese

329
M.J. Harris & Martyn Bates: Murder Ballads (Drift)
(CD, eee 26, Musica Maxima Magnetica, 1994)

M.J. Harris & Martyn Bates: Murder Ballads (Drift)

CD, eee 26, Musica Maxima Magnetica, 1994
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

Fantastická spolupráce mezi M.J. Harrisem (Napalm Death) a Martynem Batesem (Eyeless in Gaza) představuje nevídanou fúzi: zpívaný ambient označovaný jako post-izolacionismus.

Hudba a slova se mísí v kontextu digitální abstrakce, prokládány samplovací technologií. Morytáty představují geniální myšlenku, jak namixovat archaické lidové písně s ambientními triky.

Od doby Briana Ena se v ambientní hudbě už odehrálo leccos. Obě další alba, Murder Ballads (Drift) a Murder Ballads (Passages), jsou výsledkem neuvěřitelné spolupráce mezi Mickem Harrisem (dřívější člen Napalm Death, Scorn, Lull, Painkiller) a Martynem Batesem (především vlastní projekty s Eyeless in Gaza, kde lze doporučit vynikající album All Under the Leaves, the Leaves of Life [A-Scale, 1996] a zatím poslední dvojalbum Imagination, a pak This Mortal Coil).

M.J. Harris & Martyn Bates: Murder Ballads (Drift)

Na všech albech se objevují čtyři rozměrné skladby. Jde o velmi působivé hudební plochy, minimalisticky se obměňující, které evokují tajemný opar morytátů. Hudební zdroje jsou velmi různorodé, výsledkem je ale na jedné straně téměř středověký rozměr, a na druhé pak ambientní vlny a jakoby pomalé dunění vzdálených zvonů. Do toho se mísí šepot spíše než zpěv, tísnivé vyprávění (typické pro Eyeless in Gaza), příznačné rovněž pro rané projekty Jethro Tull (Aqualung, Thick as a Brick, A Passion Play).

Skladba Lucy Wan (O bledé Lucce) je morbidním příběhem o incestu.

“Ctná Lucka sedí na prahu domu otcova, lká a rmoutí se, když tu přichází bratr její.
‘Drahá, co tě ranilo?’.
‘Ach, ranilo, jak strašlivě ranilo’, pláče, ‘řeknu ti důvod ten. Pod srdcem tvé dítě nosím, drahý bratře’.
Nato vytáhl dobrý a široký meč svůj, jenž mu nízko u kolena visel, a jedním máchnutím ubohé Lucce unylé hlavu sťal a spanilé tělo její rozčtvrtil. Z jednoho kusu krev hustá vytékala, po druhém zas’ řídká stékala. Pak do domu matky své šel.
‘Co trápí tě, Jíro? Ach, a co ta krvavá skvrna na tvém lesklém meči, řekni mi bez vytáček’.
‘Ta patří mému chrtovi, nechtělo se mu běžet’.
‘Ale vždyť krev chrtů tvých nebyla nikdy tak červená. Ach, synu můj, řekni mi, řekni bez vytáček, čí je to krev?’
‘Ta patří mé šedé klisně, nechtělo se jí klusat’.
‘Ale vždyť krev klisničky tvé nebyla nikdy tak červená. Ach, synu můj, řekni mi, řekni bez vytáček, čí je to krev…'”

V pozadí je slyšet tepot mrtvého, vyčítavého srdce.

Nahrál a mixoval M.J. Harris ve Wall of Silence, začátkem roku 1994. Produkoval M.J. Harris a Martyn Bates. Mick Harris: sounds; Martyn Bates: zpěv, sounds.

*

© San
© okultura 1995 & 20=
(Poprvé bylo publikováno v Revue HORUS, sborník 1995.)