Blízkost nesmírné rozlehlosti

304
Paul Ellis: From Out Of The Vast Comes Nearness
(CD, LSM21, Lotuspike Records, 2011)

Paul Ellis: From Out Of The Vast Comes Nearness (CD)

LSM21, Lotuspike Records, 2011
Distribuce: HORUS CyclicDaemon

U amerického hudebníka Paula Ellise je slyšet, jakou má radost a rozkoš se mazlit s tóny syntetizátoru, protože mu to dlouho nebylo dopřáno – a tak si hraje  jako dítě. Když ve svém mládí slyšel první elektronickou hudbu, tak se mu nesmírně líbila, ale neměl na to, aby si koupil syntetizátor, nebo mu ho koupil někdo jiný. Tak šel studovat klasickou hudbu, jazz, folk a hrát v různých kapelách na basu a kytaru a toužil po něm. Jak si na něj vydělal, vrhl se na sólovou dráhu a začal si vytvářet vlastní styl právě toho, co ho v dětství oslovilo.

A tak se dostáváme do 80. let minulého století, k ještě jednoduché, nekomplikované hudbě, později okořeněné současnými zkušenostmi. Slyšíme chvilku prvky Vangelise – to asi nejvíce, Tangerine Dream v těch rychlejších pasážích nebo chvílemi Klause Schulzeho. Nejde ani o laciné disco, ani plytkou new age music.

Na tomto nejnovějším albu je pět delších skladeb, z nichž poslední, Watch The Stars Come One By One, má 21:18 minut. Čtyři z nich se rozvíjejí obdobně.

Pomalé, široké „kroky“ syntetizátoru udržují zároveň rytmus i postupující a rozvíjející se melodii, takže mezi tóny jsou pauzy a do nich se postupně přidává táhlá melodie, která uvolňuje určité vzniklé napětí. Dále se to případně obohatí ještě druhou melodií nebo vedlejšími zvuky. Struktura tedy je velmi přehledná, nekomplikovaná, rozjímavá. Místy je využito minimalistických frází, které jsou trochu rychlejší. Pouze čtvrtá skladba, From Out Of The Vast Comes Nearness (15:36), podle níž je album pojmenováno, se tohoto motivového modelu nedrží a pracuje spíše s mísením ploch, byť opět ne složitým, ale příjemným. Rozhodně to není žádná temná hudba, ale dodávající vám energii a jakousi radost.

Pro ty, co se rádi vracejí do počátků elektronické hudby, bude toto album jistě vítané.

*

© okultura, MMXII