Indo: Winter In Zangla – A Tribute To Alexander Csoma De Kőrös
CD, gterma007, gTerma, 2011
Distribuce: HORUS CyclicDaemon
Švédské vydavatelství gTerma si dalo svůj název podle tibetského slova, které v překladu znamená „skrytý poklad“. Není tím míněno nějaké bohatství, ale poznání v písmech, které před staletími zaznamenali a skryli tibetští Mistři, protože ještě nenastal čas je sdělit lidem, kteří nedozráli a nepochopili by je. Takže zatím většina autorů u tohoto švédského vydavatelství má svým albem nějaký vztah k tibetské kultuře. To je také vyjádřeno jednotnou ideou zpracování bookletu, který se skládá z krásných fotografií buď z Tibetu, nebo přímo i ukázek z rituálních kreseb. K těmto fotografiím není záměrně žádný popis, aby z nich nebyl rušen dojem.
Album je věnováno maďarskému lingvistovi Alexandru Csoma de Körösovi. Ten se v 19. století vydal po stopách maďarských obyvatel ve střední Asii a předpokládal, že nalezne nějaké i v Tibetu. V klášteru Zangla začal sepisovat tibetsko-anglický slovník, který se používá dodnes. Do Tibetu se mu bohužel nepodařilo dorazit, protože zemřel v roce 1842 v Dárdžílingu na úpatí hory Kančendžungy.
Šest skladeb tohoto CD má názvy související s Tibetem, ale hudba je z oblasti ambientní. První tři skladby (1. A Vast Ocean Of Profound Teachings (8:41), 2. Beyond The Unknown (8:04), 3. Winter In Zangla (9:33)) jsou všechny zhruba stejně dlouhé – kolem devíti minut a jejich struktura též podobná, jednoduchá. Vždy jde o práci s jedním motivem, který je jakýmsi temným clusterem, pokaždé trochu jinak rozvíjeným, vyjadřujícím jinou náladu.
Kratičká čtvrtá skladba Lone Gompa (1:54) tvoří přechod k delší skladbě Kanchenjunga (14:16). I ta se nese v duchu nehybné, temné, mrazivé atmosféry vytvořené v podstatě jednolitým proudem zvukového sloupce a je na ni položen největší důraz. Trvá přes půl hodiny a název znamená „Meč krále Virudhaky“. Ten žil někdy v 5. století před n.l. a měl by být zodpovědný za vyvraždění kmene Šákjů, z nějž pocházel Buddha, a který žil na úpatí Himálaje. Zároveň by však měl být i ochranným božstvem v jižním směru. Tak si vyberte.
Skladba má opět velmi jednolitou strukturu i náladu. Dva syntetizátorové proudy – jeden neměnný, druhý vytvářející ostinátní melodii, trvají po celou dobu. Občas se objevují doplňující zvuky a v určitých intervalech údery samplovaných gongů. Nálada je valivá, dunivá, temná po celou dobu. Album je tedy zhruba ve stejném duchu a hlavně poslední skladba je dost silná svým emotivním účinkem.
© Jiří Mazánek
© okultura, MMXII
*