Carl Gustav Jung: Paracelsica. Dvě studie o renesančním mysliteli a lékaři
132 stran, Vyšehrad, Praha 2002, vydání první, vázané
ISBN 80-7021-548-8*
AVREOLVS PHILIPPVS THEOPHRASTVS BOMBASTVS VON HOHENHEIM – PARACELSVS.
Přesný den jeho narození není znám, má se však za to, že spatřil světlo tohoto slzavého údolí 1. května 1493 v Einsiedeln ve švýcarském kantonu Schwyz, snad pouhých deset let po Martinu Lutherovi. Koperník tehdy začínal na universitě v Krakově svá astronomická studia. Rok předtím se Kryštof Kolumbus vypravil hledat námořní cestu do Indie a spustil kotvu u jednoho ostrova před pobřežím Střední Ameriky. Na německém trůně seděl Maxmilián I. V srpnu roku 1493 zemřel Friedrich III., poslední německý císař, který byl korunován v Římě. Šlechta zchudla. K starým švábským rodům patřili také Bombastové von Hohenheim, o nichž se v úředních listinách děje zmínka už na počátku XII. století.
Při křtu dostal syn Wilhelma von Hohenheim jména Philippus Theophrastus. Jméno Aureolus bylo spíše lichotivé; „Zlatohlávkem“ volali na chlapce asi rodiče. Nelze přesně říci, co pohnulo otce k tomu, aby zvolil jméno Philippus, nápadné je Theophrast, a usuzuje se, že ho otec dal svému synu z úcty k Theophrastovi, žákovi řeckého filosofa Aristotela. Tohoto jména si také Paracelsus po celý život cenil. Wilhelm von Hohenheim po desetiletém manželství ztratil svou ženu, osmiletý chlapec přišel o svou matku. Od matčiny smrti byli na sebe otec a syn vnitřně odkázáni.
Na doporučení benediktinského opatství v Einsiedeln mniši kláštera v St. Paul v údolí Levantu vzali na sebe úkol vštípit Paracelsovi základní znalost latiny a uvést ho vůbec do věd. Už tehdy začal doprovázet otce na lékařských pochůzkách, kde u loží nemocných poznával bídu utrpení a neúprosnost umírání. Celý Theophrastův život ve Villachu byl založen na pravém nazírání a na smyslové zkušenosti – tam poznal „živoucí“ vody, tryskající z hlubin země, používané k léčebným účelům i život člověka v šachtách, když pozoroval žíly kovu prostupující horninou. Po boku svého otce denně stál před mnohostranností života v říši rostlin, zvířat a lidí a nic nevěděl o skvělé, břitké logice a o duchaplných slovních potyčkách. A když tento svět opouštěl, aby se jako jeho otec stal lékařem, nevěda ani o tom, přinášel si již do světa vysokých škol svůj vlastní, pevně ohraničený svět, který tam musel prokázat.
„Kdo může být svůj, ať nepatří jinému.“
Jak Jung sám dodává v předmluvě, čtenář má chápat jeho spis jen jako příspěvek k poznání Paracelsovy skryté filosofie. Jeho záměrem bylo otevřít cestu, vedoucí ke kořenům a k duševnímu pozadí jeho takzvané filosofie. Paracelsus je snad nejhlouběji alchymickým „filosofem“, jehož religiózní vidění světa stojí v protikladu ke křesťanskému myšlení a víře jeho doby – což jemu samému zůstalo skryto.
Paracelsovi je připisováno heslo:
Alterivs non sit, qvi svvs esse potest.
Kdo může být svůj, ať nepatří jinému.
A je-li k tomu zapotřebí bezohledné, až brutální vůle k nezávislosti, pak pro její existenci u Paracelsa nám vskutku nechybějí ani literární, ani biografické důkazy.
Paracelsus pálil klasické učebnice medicíny, přednášel v němčině a místo v úctyhodném taláru medicinmana chodil po ulicích v nedůstojné zástěře laboranta. Jemu šlo hlavně o kosmické analogie, jak je nalezl v astrologické tradici. Učení o astrum in corpore (hvězdách v těle) je dokonce jeho hlavní a oblíbenou myšlenkou, setkáváme se s ní všude v nejrůznějších obměnách. Věren pojetí člověka jakožto mikrokosmu vložil do lidského těla firmamentum a označil je jako astrum nebo sydus. Bylo to pro něj endosomatické nebe, jehož hvězdný pohyb se neshoduje s pohybem nebe astronomického, nýbrž počíná se s individuálním zrozením, ascendentem či horoskopem.
Potkáváme tu také arkánum, totiž Meluzínu, o níž by měl lékař rovněž vědět. Meluzína je kouzelná bytost, jež náleží lidovému folklóru, jak napovídá už její jméno, patří však i k Paracelsovu tajnému alchymickému učení, což je patrné z toho, že ji jmenuje v souvislosti s permutatio a transmutatio. V jeho pojetí žijí Meluzíny v krvi, a protože krev je od pradávna sídlem duše, lze se domnívat, že jde o jakousi anima vegetativa (vegetativní duši). V podstatě se nejedná o nic jiného než o variantu spiritus mercurialis (ducha Merkuriova, filosofické rtuti), jenž byl ve 14. a 15. století zobrazován také jako ženské monstrum (anima).
Paracelsus byl velkým ctitelem magie a ars cabbalistica, „gabal,“ jak říká.
Nezná-li lékař magii, „je to bludař a rádobylékař, který se vyzná víc v podvádění než v pravdě… Magica je [pro něj] praeceptor… a paedagogus.“ Však také navrhl řadu amuletů a pečetí, čímž si, ne bez vlastní viny, získal neblahou pověst čaroděje.
Tento spis obsahuje dvě přednášky, které vznikly u příležitosti oslav 400. výročí Paracelsova úmrtí (zemřel 24. září 1541), tedy v roce 1941.
První má název Paracelsus jako lékař, která je úvodem k jeho osobnosti, a druhá Paracelsus jako duchovní zjev popisuje ve čtyřech podkapitolách jeho náhled na magii, alchymii, učení o arkánech, o prvotním člověku, dále výklad tajného učení De vita longa, pojednává o Iliaster, Aquaster, Ares a Meluzíně. Filius Regius jako arkánová substance (podle spisu Symbola aureae mensae [1617] Michaela Maiera o synu krále zajatém v mořské hlubině [nevědomí] a touze vodní víly po oduševnění a spáse, jež má svůj protějšek v oné královské substanci, jež leží skryta v moři a vola po vysvobození). Poté učení o jednotě, zřejmě v duchu mistra Eckharta, o Zhotovení Jednoho čili centra destilací a o Jarní konjunkci. Následuje Přirozené mystérium proměny se zacílením na Světlo temnoty, Spojení dvou přirozeností člověka (mysterium conjunctionis), Homo maximus a jeho kvaternita, Přístup k nevědomí. Poslední podkapitolou je komentář ke Gerardu Dorneovi (Paracelsův žák), opakuje znovu téma Meluzíny v individuačním procesu, Hieros gamos věčného člověka, Duch a příroda a Církevní svátost a alchymický opus.
V závěru oceníme nejen bohatý seznam citované literatury, ale zejména sbírky alchymických traktátů, povětšině ovšem napsaných v latině.
V češtině máme doposud jen zlomek z Paracelsova díla (Opera omnia Paracelsa) a sotva se nám podaří prostudovat v originálu dva tisíce šest set stran Huserova vydání z roku 1616 nebo ještě obsáhlejší vydání Sudhoffovo. V tomto je Paracelsus moře nebo též – méně přívětivě řečeno – chaos.
Jung poznamenává v konci, že jest mu zřejmé, že alchymie není jen matkou chemie, nýbrž také předstupněm dnešní psychologie nevědomí. Může se zdát, že o obětavém lékaři a křesťanu Paracelsovi toho Jung neřekl příliš mnoho a že mluvil více o onom temném stínu, o onom jiném Paracelsovi, jehož duše byla vpletena do podivuhodného duchovního života, který vyvěrá z prastarých zdrojů a proudí daleko do budoucnosti. Právě jeho uchvácenost magií ukázala – ex tenebris lux – následujícím staletím cestu k pravé přírodě.
Jako člověk měl jednoho otce, jako duch však dvě matky.
Po analýze, štěpení, následuje vždy syntéza, skládání; a ačkoliv rozklad a hnití je někdy velmi bolestivý a připravuje mnohých krušných chvil svému laborantovi, to, co bylo odděleno na hlubší rovině, sjednocuje se vždy na rovině vyšší.
Hermeticus es, ut videris.
Zdá se, že jsi hermetik.Christianus ego sum, o rex, et Hermeticum simul esse non pudet.
Jsem křesťan, ó králi, a nestydím se být zároveň hermetikem.
*
© San
© okultura, MMII & MMX